onsdag 5 oktober 2011

Försöker hålla mig vaken...

och göra min läxa från psykologen på smärtkliniken. Nu startar vi kbt-behandling gällande smärthantering och sömnsvårigheter! :)

Delar med mig av läxan som jag tror är bra för de flesta av er som läser min blogg! <3

Stimuluskontroll - förknippa sängen med sömn!

Använd sängen enbart till att sova i!
Gå och lägg dig när du är sömnig (inte bara trött)
Om du inte somnar inom 20 min (uppskattningsvis, stig upp och lämna sovrummet, gör något trivsamt (nedvarvande!) till dess du känner sömnsignaler, återvänd till sängen
Vid grubblerier - anteckna kortfattat och skjut på problemen till morgondagen

Sömnhygien - lev på ett sätt som främjar sömnen

Avstå koffein och nikotin 6 timmar före läggdags
Avstå alkohol 4 timmar före läggdags (helst helt)
Regelbunden fysisk träning - avslutas dock 3 timmar före läggdags
Vila vid behov men avstå från tupplurar
Vänd bort klockan och avstå från att titta på den på nattetid
Minimera ljud, ljus och temperatur
Skriv ned ev. grubblerier som kan tänkas störa sömnen innan läggdags
Nedvarvning 1 timme före läggdags, helst ej internet eller tv
Avslappningsträning
Gör en tydlig avgränsning mellan arbete och fritid i tid och rum
Försök att tillbringa minst en timme ute i dagsljus varje dag
Stig upp samma tid varje morgon - även helger

Puh! Långa men bra listor! Nu gäller det att traggla och kämpa och försöka få ordning på nattsömnen. Smärtan är ju tyvärr en faktor jag inte kan påverka speciellt mycket, men nu sitter jag iaf i soffan med tända ljus och skriver istället för att ligga i sängen och spela wordfeud! ;) Snart lite nedvarvning innan jag får lägga mig och hoppas på att jag somnar...

Eftersom N skjutsade in mig fick jag snällt följa med på teknikmässan och kolla lite plåt-maskiner...En lång och givande dag med donken till middag, alla nöjda och glada! ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar